Wnętrze to opowieść. Piotr Kalinowski o projekcie hotelu sand

Hotele to wnętrza niezwykłe. Im większe oczekiwania podkładają w nich Goście, tym większe wyzwanie stanowią dla architektów. O projektowaniu miejsc, w których przebywanie jest pięknym doświadczeniem, opowiada Piotr Kalinowski, CEO i dyrektor kreatywny studia architektonicznego MIXD, odpowiadającego za projektu hotelu Royal Sand Tulip***** w Kołobrzegu.

 

– W jaki sposób powstawała koncepcja projektowa dla wnętrz hotelu?

Piotr Kalinowski:

Projektując nowe wnętrza hotelu Royal Tulip Sand szukaliśmy inspiracji przede wszystkim w jego nadmorskiej lokalizacji, w krajobrazie wybrzeża i nadbałtyckich plaż. Stąd stonowane kolory: odcienie piasku, drewna, morskiej wody, nieba. Chcieliśmy też nawiązać do samego Kołobrzegu – jednego z najbardziej znanych polskich nadmorskich kurortów. Wypoczynek w kurortach jest stylowy, elegancki, ma swój estetyczny kod: plażowe kosze, kolorowe parasole, słomkowe kapelusze. Na plaży i poza nią wybieramy swobodną elegancję: lniane spodnie i koszule, stylowe kostiumy kąpielowe, zwiewne sukienki.

– Hotele są papierkiem lakmusowym trendów wnętrzarskich. Jakie kierunki projektowania wnętrz są obecnie najbardziej widoczne w nowych hotelowych realizacjach?

Piotr Kalinowski:

Wiele mówi się o tym, że obecnie szukamy we wnętrzach uspokojenia, harmonii, wyciszenia. Sprzyjają temu spokojne, stonowane kolory, brak ostrych kontrastów. Ważne są naturalne materiały – ich obecność daje nam poczucie bezpieczeństwa – i miękkie, przyjazne formy mebli. Duży nacisk kładzie się na przyjemne doznania haptyczne: miękkie tkaniny, mięsiste wykładziny dywanowe, drewno z wyczuwalnym rysunkiem słojów. By pomóc nam osiągnąć dobre samopoczucie, wprowadza się do wnętrz i ich otoczenia mnóstwo roślin, tworzy się ogrody, zagospodarowuje dachy, dziedzińce, tarasy.

Inny ważny trend bardzo widoczny w hospitality to indywidualizacja. Podobnie jak we wnętrzach mieszkalnych stawiamy na oryginalność: rozwiązania na miarę, unikalne sprzęty (np. vintage), charakterystyczne dzieła sztuki i artystyczne instalacje. W wypadku hoteli ten trend łączy się z lokalnością – projektanci hoteli sięgają po lokalne materiały, współpracują z miejscowymi rzemieślnikami, wprowadzają elementy architektury czy wyposażenia charakterystyczne dla danego miasta czy regionu. To nie tylko sprawia, że doświadczenie gości jest głębsze i bardziej autentyczne, ale jest to też działanie bardziej zrównoważone środowiskowo.

– W jaki sposób buduje się doświadczenie gościa hotelu na poziomie projektu wnętrza? W jaki sposób będzie to doświadczenie tworzone w hotelu Sand?

Piotr Kalinowski:

Royal Tulip Sand to hotel resortowy, hotel do którego ludzie przyjeżdżają spędzać wakacje, wypoczywać. Skupiliśmy się na tym, aby ten wypoczynek był wygodny, komfortowy, by nasz projekt temu sprzyjał. Przestronne pokoje, podzielone na funkcjonalne strefy, pomagają np. rodzinom z dziećmi. Kiedy strefa snu jest oddzielona od strefy saloniku i miejsca pracy, łatwiej poradzić sobie w sytuacji, gdy np. ktoś z gości musi mieć kontakt z pracą lub korzysta z internetu. Podobnie jest gdy jedna osoba chce spać, a druga np. oglądać coś w telewizji.

Druga kwestia to jakość i zrównoważenie zmysłowych bodźców. Przyjemnie jest dotknąć miękkiego weluru, polerowanego mosiądzu czy rattanu. Miło zanurzyć stopy w miękkiej wykładzinie, która skutecznie tłumi odgłosy kroków. Poczuć chłód kamienia czy strukturę piaskowanego drewna. We współczesnym świecie mamy za dużo wzrokowych bodźców, za wiele hałasu – za mało zaś doświadczamy dotykiem, smakiem, węchem. My staraliśmy się stworzyć przestrzeń sprzyjającą sensorycznej równowadze.

– Jakie są najważniejsze kryteria podczas wyboru dostawców wyposażenia hotelowego?

Piotr Kalinowski:

Zdecydowanie najbardziej istotna jest wiarygodność, solidność i dopasowanie oferty do potrzeb rynku kontraktowego. Ważne, by firma była w stanie sprawnie i terminowo zrealizować bardzo duże niejednokrotnie dostawy mebli czy materiałów wykończeniowych, a potem, w razie potrzeb zgłaszanych przez inwestora, przez długi czas była w stanie dostarczyć kolejne partie produktów o identycznych parametrach.

W naszej pracy bardzo pomaga nam zaangażowanie dostawców, gotowość do dzielenia się wiedzą o produkcie, wsparcie w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań czy przy ewentualnych problemach technicznych w czasie realizacji. Kiedy możemy liczyć na taką profesjonalną asystę, prace postępują szybciej, a spokój jest większy – nawet przy szybkim tempie działania. Bardzo doceniamy też możliwość tworzenia w ramach oferty danego dostawcy indywidualnych rozwiązań: wzorów, kolorów, a nawet modeli mebli czy oświetlenia. Takie zaprojektowane na potrzeby danej inwestycji elementy to już w zasadzie must have we współczesnym hospitality.

– Wnętrze to nie tylko zbiór funkcji, reprezentowanych przez odpowiednie wyposażenie. W jaki sposób projekt definiuje przestrzeń?

Piotr Kalinowski:

Projektując przestrzeń możemy wpłynąć na wiele rzeczy: na samopoczucie przebywających tam ludzi, na ich interakcje. Możemy poruszyć ludzkie emocje, przywołać wspomnienia, wzbudzić nostalgię. Poprzez design możemy opowiadać różne historie dotyczące danego miejsca, wydarzeń, ludzi. To dużo więcej niż sama funkcjonalność.

Inwestycja: Royal Tulip Sand*****

Wykładzina: EGE Carpets

Indywidualny wzór projektowany

Ilustracje: MIXD

logo_cs

Znajdź nas na:

Carpet Studio      |     44 – 240 Żory,  ul. Boczna 8, bud. 3, lok. 201     |       office@carpetstudio.pl      |       + 48 602 184 548